A PLOS ONE folyóiratban jelent meg Máté Ákos, Sebők Miklós és Barczikay Tamás cikke a jegybanki kommunikáció fontosságáról.
A teljes cikk itt olvasható: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0245515
A kutatás során a Magyar Nemzeti Bank kamatdöntéseit kísérő közlemények monetáris szentimentjét vizsgáltuk és arra voltunk kíváncsiak, hogy a kamatláb változását is figyelembe véve van-e hatása a közlemények szövegezésének a magyar állampapírok hozamára. Ez az összefüggés eddig kevésbé volt feltérképezve a nemzetközi szakirodalomban.
Egy saját fejlesztésű szentiment szótár használatával vizsgálva a 2005 és 2019 közötti periódust a kutatás eredménye az, hogy a közlemények szövege statisztikailag is szignifikans módón mozgatja az éven belüli lejáratú kötvények hozamát. Azonban ez a hatás az éves és azon túli lejárat esetén már nem figyelhető meg. A kutatás a jegybanki döntéshozóknak is megerősítésül szolgálhat abban a tekintetben, hogy a piacok nem csak a kamatdöntésre, hanem egyéb, apróbb jelekre is figyelnek.